Sider

tirsdag den 9. september 2014

Peder Christensen (1801-1857)

Nu starter jeg så på mine tip-tip-oldeforældre, som jeg tager i rækkefølge, først alle på min fars side, startende med min farfars farfars far.
Vi er nu så langt tilbage i tiden, at det ikke er så meget jeg ind til videre har kunnet finde om disse forfædre og -mødre.

Peder blev født Fastelavns søndag i Hjallerup. Efter sin konfirmation kom han ud at tjene og da han blev gift i 1829 var han tjenestekarl i Vester Hassing.
Efter vielsen boede han, som husmand, sammen med sin kone, Kirsten, i Rosenby, mellem Hjallerup og Dronninglund. Her fik de i løbet af 8 år 5 børn, hvor af de fire døde inden 2-års alderen. Kun Jacob Christian overlevede til voksenalderen. Senere flyttede de som indsidder ud på Try Hede.
Hvad der så er sket er uklart. Måske har der været økonomiske problemer. Men de næste omkring 10 år er han tjenestekarl hos Erhardt Frost på Klitgård i Ulsted, 6 km fra hustruen Kirsten, der bor i hus i Bolle by. Han har nok ikke været hjemme hver dag, men det er trods alt ikke længere, end at han kunne gå strækningen på godt en times tid.
Han må være kommet hjem efter 1850, for ved sin død i 1857 angives det, at han er gårdmand og bor i Bolle.

(Jeg er dog ikke sikker på at det er korrekt, for han er ved sin død angivet til at være 47 år, hvilket er 10 år for lidt og i FT 1860 er konen stadig angivet som gift og der er også angivet en Peder Christensen som forlover ved sønnens giftermål i 1859, men ok, der var mange Peder Christensen’er i sognet) 

Hvis der er nogen der ude der kan hjælpe mig med at få bekræftet eller afkræftet dette spørgsmål, så vil jeg være taknemmelig?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar